Talenten verkennen …
De Talentenkaart® van Het Beroepenhuis is een zelfontwikkelde methodiek om rond talenten te werken.
Wij hebben ze voor jou opgenomen in de voorbereidende lessen (neem die dus zeker door!) en gebruiken ze zelf ook tijdens het bezoek aan Het Beroepenhuis.
Minder context
Je kan de Talentenkaart® ook gebruiken zonder Het Beroepenhuis te bezoeken, maar je verliest dan wel een deel van de context. Wij hebben natuurlijk liever dat je op bezoek komt met je klas. De mindere context kan je (deels) ondervangen door ook het spel Talent Verkend te spelen met de klas. Je gaat dan dieper in op talentverkenning.
We weten graag waar onze kaart wordt ingezet. Wij bezorgen je via mail het nodige materiaal.
Op deze Talentenkaart rust copyright. De Talentenkaart mag enkel worden gebruikt in een educatieve context (klas, school, opleiding, cursus …) en in geen geval voor commerciële doeleinden.
Maak je kopies of gebruik je de kaarten in plak-en-knipwerk, dan moet je op elke afdruk vermelden: © Het Beroepenhuis vermelden + logo.
Hoe kwam de Talentenkaart tot stand?
De Talentenkaart is gebaseerd op twee pijlers.
- Diepgaand onderzoek over de noden op het vlak van talentontwikkeling van leerkrachten en ouders (Julie D’Haeyer, student Pedagogische Wetenschappen).
- Studie en evaluatie van tientallen bestaande methodieken rond studie- en loopbaanbegeleiding en talentverkenning.
Waarom een eigen Talentenkaart?
Omdat geen enkele bestaande methodiek perfect bleek aan te sluiten bij onze werking, ontwikkelde het educatieve team van Het Beroepenhuis een unieke, eigen talentenmethodiek: dé Talentenkaart. Wij selecteerden 23 talenten, rekening houdend met 7 factoren:
- de sterktes van alle onderzochte methodieken (o.a. 21st century skills, TaPas, Talententoolbox …),
- het benoemen van een talent (en geen persoonlijkheidskenmerk, handeling, vaardigheid, competentie),
- talenten uit 5 groepen (motorisch, cognitief, sociaal/communicatie/attitude, sturend, vakgericht),
- de mogelijkheid om te linken aan beroepen en studierichtingen,
- bruikbaar voor verschillende doelgroepen: 3de graad basisonderwijs, 1ste graad secundair onderwijs, buitengewoon onderwijs, OKAN),
- herkenbaarheid voor alle leerlingen bij zichzelf (vb. niet enkel de focus op technische talenten),
- aan te bieden in een laagdrempelige vorm: tekening + woord + verklarende zin.
De talentenkaart en de bijhorende vernieuwde begeleidingsmethodiek voor secundair onderwijs werden een schooljaar lang permanent geëvalueerd.
We kregen daarbij ook inhoudelijke feedback van psycholoog Karel Moons.
Vervolgens werd de Talentenkaart licht bijgestuurd en professioneel vormgegeven: er is goed nagedacht over illustraties, zinnen en lay-out.
Hoe gebruik je de Talentenkaart?
a) Bij een bezoek aan Het Beroepenhuis:
- In de voorles leren de leerlingen het talentenjargon kennen. Ze denken na over hun eigen talenten in de contexten ‘school’, ’thuis’ en ‘vrije tijd’.
- Tijdens het bezoek ontdekken de leerlingen in de tentoonstelling en tijdens het Talentenparcours welke talenten bij welke beroepen horen. Ze denken na over hun eigen talenten in de context ‘werk’.
- In de nales voorzien we ruimte om over de talenten te reflecteren: vergelijken van contexten, vergelijken van voor en tijdens het bezoek.
- Ook anderen (peers, ouders, coaches) worden betrokken om een talentenprofiel van het kind te maken
b) Op school:
- Ideaal voor leerkrachten en zorgcoördinatoren om het te hebben over talenten, beroepen, toekomst, studie-/schoolkeuze … Zeker in combinatie met onze Tips voor Thuis en het spel Talent Verkend of De Grote Sprong.
- Vakgebonden, bijvoorbeeld in een techniekles focussen op talenten die bij het vak of het (toekomstige) beroep horen.
- Vakoverstijgend voor Onderwijsloopbaanbegeleiding (OLB).
- Op opendeurdagen, bezoekmomenten, introductie voor ouders … ter illustratie van studierichtingen.