Talentenkaart Het Beroepenhuis

De Talentenkaart van Het Beroepenhuis is een zelf ontwikkelde methodiek om rond talenten te werken.
Wij hebben ze voor jou opgenomen in de voorbereidende lessen en gebruiken ze zelf ook tijdens het bezoek aan Het Beroepenhuis.

Talentenkaart Het Beroepenhuis talentenverkenning
Even aanvragen …

We weten graag waar onze kaart wordt ingezet, vraag ze daarom hier aan.

Wij bezorgen je dan het nodige materiaal.

Gebruiksvoorwaarden

Op deze Talentenkaart rust copyright. De Talentenkaart mag enkel worden gebruikt in een educatieve context (klas, school, opleiding, cursus …) en in geen geval voor commerciële doeleinden.

Maak je kopies of gebruik je de kaarten in plak-en-knipwerk, dan moet elke kaart Het Beroepenhuis vermelden, in tekst en logo.
 

Hoe kwam de Talentenkaart tot stand?

De Talentenkaart is gebaseerd op twee pijlers.

  1. Diepgaand onderzoek over de noden op het vlak van talentontwikkeling van leerkrachten en ouders (Julie D’Haeyer, stagiaire Pedagogische Wetenschappen).
  2. Studie en evaluatie van tientallen bestaande methodieken rond studie- en loopbaanbegeleiding en talentverkenning.

Omdat geen enkele bestaande methodiek perfect bleek aan te sluiten bij onze werking, ontwikkelde het educatieve team van Het Beroepenhuis een unieke, eigen talentenmethodiek: dé Talentenkaart. Wij selecteerden 23 talenten, rekening houdend met 7 factoren:

  1. de sterktes van alle onderzochte methodieken (o.a. 21st century skills, TaPas, Talententoolbox …),
  2. het benoemen van een talent (en geen persoonlijkheidskenmerk, handeling, vaardigheid, competentie),
  3. talenten uit 5 groepen (motorisch, cognitief, sociaal/communicatie/attitude, sturend, vakgericht),
  4. de mogelijkheid om te linken aan beroepen en studierichtingen,
  5. bruikbaar voor al onze doelgroepen (3de gr. BO, 1ste gr. SO, Buitengewoon, OKAN),
  6. herkenbaarheid voor alle leerlingen bij zichzelf (vb. niet enkel de focus op technische talenten),
  7. aan te bieden in een laagdrempelige vorm: tekening, woord, verklarende zin.

De talentenkaart en de bijhorende vernieuwde begeleidingsmethodiek voor secundair onderwijs werden een schooljaar lang permanent geëvalueerd.
We kregen daarbij ook inhoudelijke feedback van psycholoog Karel Moons.

Vervolgens werd de talentenkaart licht bijgestuurd en professioneel vormgegeven

Hoe gebruik je de Talentenkaart?

a) Bij een bezoek aan Het Beroepenhuis:

  1. In de voor-les leren de leerlingen het talentenjargon kennen.
  2. Tijdens het bezoek ontdekken de leerlingen in de tentoonstelling en bij de beroepenateliers welke talenten bij welke beroepen horen.
  3. In de na-les (voor SO ook al tijdens het bezoek) verbinden ze de talenten aan zichzelf.
  4. Ook anderen (peers, ouders, coaches) mogen talenten aanduiden op de kaart (elk talent heeft een kleurbolletje voor de leerling zelf en voor een ‘andere’).

b) Op school:

  1. Ideaal voor leerkrachten en zorgcoördinatoren om het te hebben over talenten, beroepen, toekomst, studie-/schoolkeuze …
  2. Vakgebonden, bijvoorbeeld per techniekles focussen op enkele talenten.
  3. Vakoverstijgend voor Onderwijsloopbaanbegeleiding (OLB).
  4. Op opendeurdagen, bezoekmomenten, introductie voor ouders … ter illustratie van studierichtingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *